loading...
پرفکت کاراته خلیل آباد

داوري ،‌ قوانین، زمان مبارزه ،‌امتيازها و خطاها

 

بخش اول : نوع مسابقات

مسابقات در سبک پرفکت کاراته به صورت مبارزه آزاد (جیو کمیته) برگزار میگردد

این نوع مبارزات همانند سبکهای کیوکوشین و سبکهای آزاد میباشد.

 

بخش دوم : زمان مسابقات

زمان هر مسابقه در رده های سنی مختلف با هم تفاوت دارد

1-    در رده سنی نونهالان، خردسالان و نوجوانان زمان مسابقه یک و نیم ( 5/1) دقیقه

2-    در رده سنی جوانان و امید زمان مسابقه دو (2) دقیقه

3-    در رده سنی بزرگسالان زمان مسابقات سه ( 3 ) دقیقه محاسبه خواهد شد.

در صورت تساوی مبارزین طی زمان عادی 1 زمان دقیقه دیگر مبارزه خواهند نمود و در صورت تساوی مجدد به وزن کشی رفته و در رده های سنی مختلف بترتیب 1، 2 و 3 کیلوگرم میباشد که شخص سبکتر برنده خواهد بود و در صورت عدم دسترسی به نتیجه مجددا یک دقیقه دیگر مبارزه و داوران ملزم به شناسائی نفر برتر هستند.

وقت مسابقه در زمان برگزاری مسابقات نگاهداشته نخواهد شد مگر با درخواست داور وسط و موافقت یا دستور سر داور مسابقه.

 

بخش سوم : اوزان در مسابقات 

در رده های مختلف سنی اوزان گوناگون را شامل میگردد که در زمان اعلام عمومی و صدور دعوتنامه مسابقات به صورت مجزا اعلام میگردد، اما در رده سنی بزرگسالان اوزان زیر را شامل میشود:

(60- )، ( 70- )، (80- )، (90- ) و (90+ ) کیلوگرم میباشد

 

توضیح : 

اختلاف وزن جهت تعیین برنده در زمان وزن کشی فایترها حداکثر سه (3) کیلوگرم در نظر گرفته شده است

فایترها در زمان وزن کشی مجاز به در آوردن لباس خود و ملحقات آنرا ندارند و باید به شکلی که مسابقات را آغاز نمودند روی باسکول حاضر گردند و در صورت خودداری بازنده خواهند بود.

بخش چهارم :لباس بازیکنان 

بازیکنان ترجیحا باید با لباس سیاه با آرم های متداول سازمان و سبک در تاته می حضور یابند. ( حضور با لباس سفید به مرور در مسابقات سبک در آینده مجاز نخواهد بود.

بازیکنان باید با درجه خودشان وارد تاته می گردیده که یکی از آنها به عنوان بازیکن قرمز باند قرمز رنگ را به پشت کمربند و توسط مسئول مربوطه می بندد، ( بازیکن سفید میتواند بدون باند سفید وارد تاتامی گردد.

بازیکن قرمز (آکا) از سمت راست داور وسط و بازیکن سفید (شیرو) از سمت چپ داور وسط و با دستور او به تاته می وارد میشوند.

فایترها فقط مجاز به بستن باند دست و پا و یا دیگر ساپورتها را در حد مجاز و با تائید سر داور و داور وسط میباشند.

بستن کاپ (محافظ بیضه در آقایان و محافظ سینه برای بانوان) اجباری میباشد

استفاده از کلاه در رده های سنی نونهالان و خردسالان اجباری بوده و در رده های سنی بالاتر اختیاری میباشد.

استفاده از لثه (محافظ دندان) در رده های سنی نوجوانان الی بزرگسالان اختیاری است.

بازدید بدنی توسط مسئول در نظر گرفته شده در خارج از تاته می انجام گرفته و هیچکس اجازه لمس بازیکنان را نداشته مگر گروه داوری که در صورت مشاهده مورد مشکوک به سر داور اطلاع خواند داد.

هر تیم فقط یک کوچ را در زمان انجام مسابقه عضو تیم مربوط به خودش در کنار تاته می قرار داده و هیچکس اجازه ورود به محوطه مسابقه را نداشته و در صورت مشاهده طبق قانون برخورد خواهد شد.

 

توضیح : 

کلیه حاضرین در سالن و شرکت کنندگان در مسابقات اعم از نماینده تا بازیکن باید بدانند که تاته می محل محترمی است و نباید اعمال ناشایست از آیشان سر بزند و در کمال احترام مسابقات را آغاز و در نهایت فروتنی مسابقات را به پایان برسانند

مسئولیت آموزش و راهنمائی فایترها در زمان ورود به تاته می و نحوه انجام مراسم احترام زمان ورود به محوطه مسابقات، تاته می، فرمانهای داور وسط تا زمان خروج از تاته می برعهده مربی و یا کوچ بازیکن خواهد بود. 

 

بخش پنجم : داوران مسابقات

1-    گروه داوران،

هر گروه داوری شامل 6 نفر داور بوده که متشکل از یک سر داور (شین پان)، یک داور وسط (شوشین) و چهار داور کنار (فوکوشین) است.

سر داوران مسابقات ترجیحا از داوران ممتاز و داوران وسط از داوران ارشد و همچنین داوران کنار باید از داوران درجه بالای سبک انتخاب گردند.

 

2-    لباس داوران:

کلیه داوران باید به لباس داوری متحدالشکل ملبس بوده و در زمان حضور در تاته می و انجام امر مقدس داوری از آن استفاده نمایند، این لباس شامل کت و شلوار سرمه ای، پیراهن آبی آسمانی ساده با آستین سه ربع که آرنج را بپوشاند با یک جیب روی سینه سمت چپ، کراوات قرمز جوراب و کفش سیاه خواهد بود، این لباس در زمان انجام رژه بوده و داوران در زمان انجام قضاوت باید بدون کت، کفش و جوراب باشند.

 

3-    دوره های داوری توسط تیم های داوری:

هر تیم داوری ممکن است در دوره های مقدماتی 5 دور هم قضاوت نماید که در دوره های بالاتر تقلیل خواهد یافت و در زمان ماقبل فینال و فینال فقط یک دور قضاوت خواهند نمود و داوران فینال باید از بین بهترین داوران دوره های قبلی انتخاب شوند.

 

بخش ششم : مقررات مسابقه، امتیاز ها و خطاها

1-    اسامی و نوع امتیازت :

     یوکا ( یک چهارم امتیاز)، وازااری ( نیم امتیاز) و ایپپون ( یک امتیاز کامل)

 

امتیاز یوکا،

فقط به ضربه پای مبارز که پس از عبور از گارد حریف به سر وی برخورد کرده ولی حریف عکس العملی از خود نشان ندهد   .

امتیاز وازااری،

به ضربه ای داده میشود که بهر شکل مجاز حریف را بع نشان دادن عکس العمل وادار نماید.

امتیاز ایپپون،

به ضربه ای داده میشود که باعث گردد حریف بیش از 5 ثانیه قادر به مبارزه نبوده و یا از ادامه مسابقه انصراف دهد که پس از دریافت این امتیاز در هر زمان که باشد، مسابقه پایان می یابد.

 

توجه : یک فایتر با کسب چهار یوکا ، دو وازاری در پایان زمان مسابقه و یا با یک ایپپون بدون احتساب زمان باقیمانده و پس از کسب امتیاز کامل برنده اعلام خواهد شد.

در صورتی که بازیکنان در پایان زمان قانونی نتیجه مسابقه توسط داوران ( با کسب و یا بدون کسب امتیاز) مساوی اعلام گردید یک زمان 1 دقیقه ای در رده بزرگسالان دیگر به مبارزه ادامه خواهند داد، در صورت تساوی مجدد بازیکنان به روی باسکول ( ترازو) خواهند رفت و بازیکن با 3 کیلو گرم وزن کمتر برنده اعلام خواهد شد، در صورت تساوی بار دیگر 1 دقیقه مبارزه نموده و در صورتی که بدون کسب امتیاز و یا خطا توسط هر یک از بازیکنان، داوران موظف به برگزیدن نفر برتر خواهند بود.

 

2-    اسامی و نوع جریمه ها :

تذکر ، چوئی ( خطای کوچک)، جن تن ( خطای متوسط) و شیکاک ( خطای بزرگ که باعث اخراج بازیکن خاطی خواهد گردید)

هر بازیکن ممکن است در طی انجام مسابقه مرتکب خطا و یا خطاهائی گردد که باعث جریمه او و احیانا محاسبه امتیاز برای حریف وی شود.

بازیکنی که در دور اول با ارتکاب دو خطای کوچک ( چوئی) و یا یک خطای متوسط ( جن تن) دریافت می نماید، در پایان زمان قانونی مسابقه بازنده اعلام خواهد گردید.

انجام خطای بزرگ ( شیکاک) در هر زمان مسابقه بدون احتساب زمان باقیمانده مرتکب خطا را بازنده خواهد نمود (فایتر خاطی میتواند با ارتکاب دو خطای متوسط و یا چهار خطای کوچک نیز مستحق اخراج گردیده و بازنده اعلام شود).

 

توضیح 1 : 

در زمان اول داشتن یک امتیاز یوکا و یا ارتکاب یک خطای کوچک باعث برنده شدن و یا باخت یک فایتر نخواهد شد ولی در زمان دوم میتواند در نتیجه مسابقه تاثیر داشته باشد، در زمان سوم در صورت تساوی داوران باید نسبت به تشخیص برنده با در نظر گرفتن شرایط عمومی بازیکنان اقدام نموده و بازیکن بهتر را به عنوان برنده اعلام نمایند.

 

توضیح 2 : 

اگر بازیکنی در حین انجام مسابقه مرتکب خطائی گردد که منجر به آسیب دیدگی حریف او شود و به تشخیص پزشک مسابقات، حریف مقابل وی نتواند به دلیل صدمه دیدگی به مسابقه ادامه دهد، خاطی بازنده اعلام میگردد.

 

توضیح 3 : 

اگر بازیکنی در حین انجام مسابقه مرتکب خطای بزرگ و یا اعمال ناشایست گردد با تجمیع رای داوران ( فوکوشین شوگو) توسط سر داور مسابقه نسبت به اخراج وی از مسابقات تصمیم گرفته میشود.

 

بخش هفتم : تکنیکهای مجاز :

تکنیک هائی که منجر به کسب امتیاز میگردد :

در سبک پرفکت کاراته کلیه ضربات دست به هر شکل برای برخورد با همه قسمتهای بدن حریف به غیر از نقاطی که مناطق ممنوعه اعلام گردیده است مجاز میباشد.

1-  کلیه تکنیکهای دست که به قسمتهای مجاز بدن بازیکن مقابل اصابت کرده و باعث ایجاد و بروز عکس العمل در وی گردد.

2-  کلیه تکنیکهای مجاز پا که به قسمتهای مجاز بدن بازیکن مقابل اصابت کرده و باعث ایجاد و بروز عکس العمل در وی گردد.

 

در صورتی که زمان مسابقه در سه زمان تعیین شده و وزن کشی مساوی پایان یافته باشد جهت انتخاب مبارز برتر داوران به نکات زیر باید توجه نمایند:

نکات مهم:

نفس بهتر و سر پا بودن بازیکن، روحیه جنگندگی داشتن در طی زمان و تا آخرین لحظه مسابقه، زدن تکنیکهای برتر، زدن تکنیکهای پای جودان بیشتر در تایم آخر، نگرفتن حریف و یا هل ندادن وی، جلو گیری نکردن از کار حریف، زمین نخوردن های بیمورد، فرار از ضربات حریف، خروج از تاته می، تمارض به نیت انحراف نظر داوران،  بی احترامی نمودن به داوران، مبارزه ننمودن با یکدیگر، مرتب بودن وضعیت ظاهری بازیکن، توجه به فرامین داور در طول مسابقه، احترام به فرامین داور، عدم اعتراض به رای داوران، تواضع و فروتنی بازیکن

 

بخش هشتم : تکنیکهای غیر مجاز :

ضربه مایگری جودان، هیزا گری به سر و صورت همراه با گرفتن، نشان دادن ضربه و یا ضربه زدن با دست به سر و صورت، ضربه زدن با دست و یا پا به بیضه، ضربه زدن به حریفی که به وی پشت کرده و یا به زمین افتاده باشد،

 

نقاط آزاد جهت وارد کردن ضربه : کلیه نقاط در قسمت نیمکره جلوی بدن بجز سر و صورت و بیضه برای ضربات دست، ضربات پا نیز همانند دست بوده ولی سر حریف هم جزء قسمتهای مجاز قرار میگیرد

 

نقاط ممنوع جهت وارد ننمودن ضربه :

نیمکره پشت بالا تنه بدن، سر و صورت، گردن، کلیه ها، بیضه در آقایان و سینه ها در بانوان

 

اعمال غیر مجاز که موجب دریافت جریمه خواهد گردید :

پاکیزه نبودن و یا نا مرتب بوده لباس کاراته کا، عدم اجرای مراسم احترام به داوران، تمارض بمنظور فریب داوران، اعتراض به داوران، نمایش حرکات خلاف شئون ورزشی، تاخیر در ورود و یا خروج بی موقع از تاته می،  هل دادن به هر شکل، کشیدن به هر شکل، ضربه با سر، گرفتن بیش از سه ثانیه، از کار انداختن حریف و اجازه اجرای تکنیک به حریف ندادن، فرار از مقابل حریف، خروج از تاته می برای اتلاف وقت، توجه نداشتن به فرامین داور وسط، که اینها موجب دریافت تذکر، جریمه و یا حتی اخراج از مسابقه گردد. 

 

(( توجه : پرچم قرمز همواره در دست راست داوران گوشه قرار دارد ))

 

 

شما زمانی میتوانید داوری خوب و قضاوت خدا پسندانه ای داشته باشید که بدور از همه وسوسه ها بوده و فقط به عدالت و اجرای آن فکر کنید و برای شما برادر، فرزند، شاگرد، هم باشگاهی و یا هم سبکی تان فرقی با دیگران نداشته باشد و همه را به یک چشم نگاه کنید .

در پایان ضمن آرزوی سربلندی برای کلیه داوران سبک پرفکت کاراته امیدوارم که ایشان همواره خداوند تبارک و تعالی را در قضاوت های خود ناظر دانسته و در اجرای عدالت به مقتدای همه ورزشکاران حضرت علی (ع) اقتداء نمایند، انشاء ا...

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 27
  • بازدید کلی : 579